نکات ایمنی و توصیه ها در استفاده بهتر از وسایل برقی

نکات ایمنی در زمان استفاده از اجاق گاز :

 یکی از وسایلی که بی شک در منزل تمامی مشترکین وجود دارد اجاق گاز است. اجاق گاز وسیله ای است که بیشتر از سایر وسایل منزل و در اکثر ساعات شبانه روز مورد استفاده قرار می گیرد واستفاده از آن هم مختص خانمهای خانه دار نبوده و سایر اعضای خانواده نیز کم و بیش و در مواقع لزوم از اجاق گاز استفاده می نمایند . آمار حوادثی که بر اثر بی احتیاطی و عدم رعایت نکات ایمنی در استفاده از اجاق  روی می دهد متاسفانه در مقایسه با سایربا وسایل گازسوز بیشتر می باشد .به این ترتیب و با توجه به گستردگی استفاده از اجاق گاز و برای اینکه وسایل گاز سوز مبدل به وسیله ای مطمئن جهت آسایش زندگی شما و خانواده تان گردد لازم است نکاتی را جهت آگاهی تمام اعضا خانواده شما خواننده گرامی ذکر می نماییم:


1توصیه می شود بهتر است وسایل گاز سوزی که در یک محل بطور ثابت نصب می شوند بوسیله لوله فلزی به سیستم لوله کشی وصل گردند.


2.  در اجاق گازهایی که پیلوت(شمعک)ندارند همیشه ابتدا کبریت را روشن بکنیدوسپس شیر گاز را باز کنید. مجدداًتوصیه می کنیم که از باز کردن شیر اجاق گاز قبل از روشن کردن کبریت خود داری کنید در غیر اینصورت در فاصله بین باز کردن شیر اجاق گاز و روشن کردن کبریت گاز در فضای آشپزخانه منتشر شده و ممکن است باعث انفجار و آتش سوزی گردد


3.  اگر اجاق گاز و وسایل گازسوزی که مورد استفاده قرار می‌گیرد دارای پیلوت (شمعک) می‌باشند جنانچه بعد از باز کردن شیر گاز مشعل روشن نشود معلوم می شود که پیلوت میزان نیست و یا خاموش شده است . در هرحال باید فوراً شیر گاز را بست و به بررسی و رفع علت پرداخت .

4.  سر رفتن ظرف غذا و مانند آنها بر روی اجاق گاز ممکن است باعث خاموش شدن شعله گردد .بنابراین هنگام استفاده از اجاق گاز باید دقت شود که ظرف غذا سر نرود . چنانچه این عمل اتفاق افتاد و شعله خاموش شد باید فوراً شیر گاز را بست و پس از خارج کردن گاز منتشر شده در فضای آشپزخانه ،اجاق گاز را تمیز و آماده روشن کردن مجدد نمود .همیشه مراقب باشید که مشعلهای اجاق گاز و ضمائم آن کاملاً تمیز و مرتب باشند تا گاز بتواند به راحتی و به اندازه کافی به مشعل برسد و با شعله آبی بسوزد . برای این کار باید هفته‌ای یک یا دو بار شیر مصرف مربوط را بست و مشعلها و ضمائم آن را از جای خود بیرون آورد و پس از تمیز کردن و شستن کاملاً آنها را خشک کرد و دوباره در جای خود قرار داد.


5.  از وارد آوردن ضربه بوسیله دیگ و سایر ظروف سنگین بر روی اجاق گاز جداً خودداری کنید زیرا باعث سست شدن اتصالات و نشت گاز می شود . 

 

نکات ایمنی استفاده از لباسشویی

ماشین لباسشویی از جمله دستگاه هایی است که روز به روز بیشتر به خانه های ایرانی راه پیدا می کند. مصرف ماشین لباسشویی به طور متوسط حدود 5/1 تا 2 کیلو وات در ساعت است. اما بیشتر این مصرف برای گرم کردن آب به کار می رود. بنابراین اگر از ماشین هایی با تغذیه آب گرم استفاده شود و یا در موارد غیر ضروری از درجه شستشو با آب سرد ماشین لباسشویی بیشتر استفاده کنیم، تا حد زیادی در مصرف آن صرفه جویی می شود. عمر یک ماشین لباسشویی 1000 ساعت بر آورد شده است که با استفاده بهتر و کمتر از آن (به طور متوسط 2 بار و هر بار 1 ساعت در هفته) می توان لاقل ده سال کار با خرابی کم را از آن انتظار داشت. اگر تعداد دفعات استفاده از ماشین لباسشویی را در یک خانوار  4 نفره 2 بار در هفته و هر بار به میزان یک ساعت فرض کنیم، در طول یک سال یک ماشین لباسشویی حدود 104 کیلو وات ساعت برق مصرف می کند. هزینه این مقدار مصرف برق در کل کشور معادل 000/858/1 بشکه معادل نفت خام به مبلغ 83 میلیارد تومان در سال می باشد .


لازم است پیش از خرید به وجود علامت استاندارد ایمنی و برچسب مصرف انرژی دقت نمایید. موارد زیر نیز می توانند در انتخاب شما موثر باشند :

*       ماشین لباسشویی باید با میزان فضایی که برای آن در نظر گرفته اید، متناسب باشد.

*       باید توجه داشت که ماشین لباسشویی چه امکاناتی برای شستشو به شا می دهد، امکان شستشو با آب سرد، امکان شستشو با درجه حرارت پایین آب و امکان تعیین تعداد دور آبکشی در دقیقه از جمله امکانات مفیدی هستند که می توانند در کاهش مصرف برق ماشین لباسشویی بسیار موثر باشند.

*       میزان مصرف برق ماشین لباسشویی به کارخانه سازنده آن بستگی دارد. پرمصرف ترین ماشین های لباسشویی، 5/3 کیلووات ساعت برق مصرف می کنند و کم مصرف ترین آنها حدود 5/1 کیلووات ساعت.

*       پیش از هر کار دفترچه راهنمای استفاده از دستگاه را که توسط کارخانه سازنده تهیه می شود با دقت مطالعه نمایید و نکات پیشنهادی آن را در استفاده از دستگاه مورد توجه قرار دهید.

*       ماشین های با محور افقی بسیا کمتر از ماشین های با محور عمودی برق مصرف می کنند. بعضی از انواع ماشین های لباسشویی با محور افقی به انداره   بقیه آب مصرف می نمایند. لذا از میزان مصرف آب دستگاه نیز اطمینان حاصل نمایید. کارآیی شستشو در ماشین های محور افقی نیز بیشتر است.

*       در استفاده از ماشین لباسشویی بایستی به نکات زیر توجه کرد:

*       بسیاری از ماشین لباسشویی دارای یک برنامه شستشوی اقتصادی هستند که لباس ها را با کمترین آب، پودر و حرارت ممکن می شوید و مصرف برق دستگاه را کاهش می دهد. تا حد امکان از این برنامه و یا از برنامه شستشو با آب سرد استفاده کنید. کم کردن درجه حرارت آب برای شستشو، مثلاً از 90 درجه به 60 درجه نیز به میزان بسیار زیادی از مصرف برق می کاهد. درجه حرارت 90 درجه را معولاً فقط برای لباس ها و پارچه های سفید و بسیار کثیف به کار می برند. لکه گیری لباس ها پیش از شستشو در اغلب موارد به شا این امکان را می دهد که از برنامه های با آب سرد یا آب 40 تا 60 درجه استفاده کنید.

*       فیلتر و دهانه پودر را به طور منظم تمیز کنید. توجه داشته باشید که تمییز کردن ماشین لباسشویی به کاهش مصرف برق و افزایش عمر مفید آن کمک می کند.

*       هر اندازه تعداد دورهای آبکشی در دقیقه بیشتر باشد اگر چه خشک شدن سریعتر لباس ها را موجب می شود، اما منجر به افزایش مصرف انرژی ماشین لباسشویی می گردد. بنابراین اگر امکان خشک کردن لباس ها در هوای آزاد و در زمان طولانی تر دارید، بهتر است از دور کم آبکشی استفاده نمایید.

*       از بکار بردن ماشین لباس شویی در ساعات پیک مصرف برق که به دلیل تقاضای زیاد، فشار بر شبکه برق شدید است خودداری کنید.

*       استفاده از لوله کشی آب گرم برای استفاده در ماشین لباسشویی بسیار مفید خواهد بود.

*       ماشین لباسشویی را تا حد ظرفیت آن پر نمایید. ظرفیت ماشین لباسشویی را بر حسب کیلو گرم بخوانید و لباس ها را متناسب با ظرفیت دستگاه در آن قرار دهید.

*       برای استفاده از خشک کن هرگز لباس ها را بیش از حد خشک نکنید. وقتی کمی مرطوب هستند خارج کنید، در غیر اینصورت چروک می شوند.

*     سعی کنید لباس ها را به طور طبیعی با استفاده از نور خورشید خشک نمایید.

*     از قرار دادن لباسشوئی در محل هایی که مستقیما در معرض آفتاب یا بارندگی هستند خود داری کنید.

*     فاصله لباسشویی ازدیوار 5سانتی متر باشد.

*     قبل از توقف کامل ماشین درب آن را باز نکنید.

*     بعد از شستشو لاستیک درب آنرا کاملا خشک نمایید.

*     قبل از روشن شدن مطمئن شوید شیر تغذیه باز و برق در پریز موجود است.

*     قبل از شستشو شلنگ تخلیه را کنترل وکاملا در فاضلاب قراردهید.

*     هر چند مدت دریچه جا پودری را در آورده و کاملا بشویید.

*     بعد از چند بار شستشو فیلتر جلوی لباسشویی را در آورده وکاملا بشویید.

*     برای دو شستشوی متوالی دو ساعت فاصله نیاز است.

*     از پودرهای استاندارد و مخصوص لباسشویی استفاده شود.

*   اگر از لباسشویی های با سه شاخه استاندارد اروپایی استفاده می نمایید حدالامکان از پریز استاندارد برای اتصال استفاده کنید در غیر اینصورت از تبدیل های مرغوب به عنوان رابط استفاده کنید.


---->  بهتر است چند نکته کلیدی را در استفاده از ماشین لباسشویی به خاطر داشته باشیم.


▪ اول از همه محتویات جیب‌های لباس‌هایتان را خالی کنید. در مرحله بعد لباس‌ها را بر اساس رنگی‌، سیاه و سفید بودنشان با توجه به جنس آن‌ها و میزان کثیف بودنشان از هم جدا کنید. بهتر است کمی به فکر لباس‌هایتان باشید و آن‌هایی را که جنسی لطیف دارند با دست بشویید.
▪ به حجم ماشین لباسشویی احترام بگذارید و سعی نکنید همه لباس‌هایتان را یک‌باره در ماشین بیندازید، چون علاوه بر این‌ که ماشین لباسشویی آسیب می‌بیند، لباس‌ها هم خوب شسته نمی‌شوند.
▪ در موقع انتخاب پودر لباسشویی دقت کنید که حتماً‌ روی آن نوشته شده باشد «مخصوص ماشین لباسشویی»، چون کف زیاد پودرهای دستی، عمر ماشین لباسشویی را کوتاه می‌کند.
▪ برای شستشوی لباس‌های مشکی هم بهتر است از مایع‌های مخصوص استفاده کنید تا سفیدک نزنند. ماشین‌های لباسشویی دفتر راهنما دارند؛ مطالعه این راهنما می‌تواند در استفاده بهتر از ماشین لباسشویی‌تان به شما کمک کند. اگر برای شستشو برنامه‌ای را انتخاب کرده‌اید که در زمان کوتاه‌تری لباس‌ها را می‌شوید، سعی کنید پودر کمتری هم در محفظه پودر بریزد؛ چون در این برنامه‌ها تعداد دورهای چرخش ماشین کمتر است و اگر پودر زیاد باشد ممکن است خوب آب‌کشی نشود.
▪ بعد از اتمام کار ماشین و خالی کردن لباس‌های درون آن، شیر آب ورودی به آن را ببندید، سیم برق ماشین را از پریز بیرون بیاورید و در محفظه آن را مدتی باز بگذارید تا درون محفظه خشک شود.



نکات ایمنی استفاده از ظرفشویی

*    تا حد امکان از برنامه کوتاه مدت (کم مصرف) استفاده کنید. همچنین اگر ظرفها را پیش از قرار دادن در دستگاه با یک دستمال تا اندازه ای پاک کنیم. امکان استفاده از برنامه کوتاه بیشتر است. اگر ظرف ها فقط کمی کثیف هستند از یک چرخه شستشوی سبک استفاده کنید. زیرا در این روش به دلیل استفاده کمتر از آب گرم و کاهش زمان کار دستگاه انرژی کمتری مصرف خواهد شد.

*    حتی الامکان از ظرفیت کامل ماشین ظرفشویی استفاده کنید. تعداد ظرفها تغییری در مصرف آب ماشین نمی دهد . پس بهتر است ظرفها را در طول روز داخل ماشین جمع کنید و سپس یکبار در ساعات غیر اوج مصرف آنرا بکار اندازید.
*    از پودر ظرفشویی به اندازه لازم استفاده کنید؛ زیرا ریختن پودر زیاد؛ هیچ تاثیری در تمیز تر شدن ظرف نخواهد داشت.

 

*    ظرفها را مطابق دستورالعمل تولید کننده در ماشین قرار دهید همه ردیفها را پر کنید تا از آب و انرژی حداکثر استفاده بشود. اما این کار بگونه ای باشد که گردش آب به راحتی صورت گیرد تا ظرفها کاملاً تمیز گردد.

 

*    پیش از قراردادن ظرفها در ماشین باقیمانده غذا را پاک کنید و مایعات را خالی کنید. بقیه کار را ماشین ظرفشویی انجام می‌دهد. اگر مجبور شدید که ظرفها را پیش از گذاشتن در ماشین آب بکشید حتی الامکان از آب سرد استفاده کنید.

 

*    از یک منبع آب گرم ارزان قیمت برخوردار هستید؛ در صورت امکان آن را مستقیماً به ماشین ظرفشویی وصل کنید.

 

*    دستگاه را حتی الامکان در ساعتهای پیک مصرف روشن نکنید.
*    نظافت منظم؛ عمر دستگاه را افزایش و مصرف انرژی آن را کاهش می‌دهد.

 

*    ماشین ظرفشویی را دور از یخچال قرار دهید زیرا ماشین ظرفشویی در هنگام کار تولید حرارت می‌نماید و مصرف انرژی یخچال را بالا می‌برد.

*    در صورتی که ماشین ظرفشویی شما سیستم خشک کن بدون گرما دارد؛ از آن استفاده کنید. اگر دستگاهی دارید که قدیمی تر است و مجهز به این سیستم نیست می‌توانید بعد از پایان شستشو ظرفشویی را خاموش کنید و در آن را باز بگذارید تا جریان هوا ظرفها را خشک کند. 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد