توصیه‌های شرکت گاز برای رعایت نکات ایمنی در فصل سرما

شرکت ملی گاز ایران، توصیه هایی به منظور رعایت نکات ایمنی در هنگام استفاده از وسایل گازسوز در فصل سرما ارائه کرد.

مشترکین با رعایت نکات ایمنی می توانند زمستان را بدون هیچ گونه حادثه و دغدغه ای سپری کنند و تعداد حوادث ناشی از گاز طبیعی نیز به حداقل ممکن برسد.

براساس این گزارش ، مصرف گاز هر واحد با نقشه تایید شده منحصر به همان واحد است و نباید هیچ افزایش انشعابی بدون هماهنگی با مراجع ذیربط و نظام مهندسی ساختمان در واحدهای مسکونی صورت پذیرد.

همچنین مشترکین پس از بازگشت ازمسافرت در صورتی که قصد دارند شیراصلی گاز را باز کنند ، در ابتدا لازم است اطمینان حاصل نمایند که کلیه شیرهای مصرف وسایل گازسوز بسته است.

روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، در ادامه ضمن تاکید بر استفاده از شیلنگ های لاستیکی تقویت شده (فشارقوی) که مخصوص گاز ساخته شده است برای وصل کردن اجاق گاز و سایر وسایل گازسوز، آورده است: بدون استفاده از بست برای محکم کردن شیلنگ گاز هرگز از وسیله گازسوز استفاده نکنید و آبگرمکن و وسایل گاز سوز را هرگز در حمام نصب نکنید.

براین اساس کارآمدترین و بهترین نوع دودکش؛ دودکشی است که در داخل دیوار واحد مسکونی قرار داده شده و تا یک متر بالاتر از پشت بام ادامه داشته باشد.

همچنین نصب دودکش در داخل راهرو، پاسیو و فضاهای بسته ساختمان که جریان طبیعی هوا وجود ندارد ممنوع است و هر وسیله گازسوز باید دارای یک دودکش مجزا و مجهز به کلاهک اچ (H) باشد.

در ادامه آمده است : از جمله عوامل گازگرفتگی مسدود بودن مسیر دودکش، استفاده از یک دودکش برای بیش از یک وسیله گازسوز، نداشتن کلاهک H در خروجی دودکش، نصب وسایل گازسور در حمام، استفاده از اجاق گاز برای گرم کردن فضا، جدا شدن دودکش از محل اتصال خود، قرار دادن خروجی دودکش در ظرف آب و استفاده از آبگرمکن در فضایی کمتر از میزان استاندارد و تعیین شده برای آن است.

چنانچه دودکش سرد باشد نشاندهنده عدم عبور گازهای سمی است و بایستی سریعا نسبت به رفع مشکل اقدام نمود، استفاده از شعله شمع یا کبریت در محل دریچه و مبدا دودکش، چنانچه شعله به سمت داخل دودکش کشیده شد بیانگر این است که مکش دودکش مناسب است و اگر تغییری در شعله ایجاد شود نشانگر عدم مکش مناسب دودکش است و همچنین مسیر دودکش را می توان با یک وزنه و طناب محکم از پشت بام تا محل دریچه و مبدا دودکش کنترل نمود تا از بازبودن آن مطمئن شوید.

شرکت گاز تاکید می کند : در صورتی که مشترکان قصد تغییرات لوله کشی داخل واحدهای خود را دارند حتما باید جهت راهنمایی به مراجع ذی صلاح و سازمان نظام مهندسی ساختمان مراجعه نمایند.

روابط عوممی شرکت گاز در پایان آورده است : کلیه مشترکین خانگی گاز طبیعی تحت پوشش حوادث بیمه ایران قرار دارند، بنابراین درصورت وقوع هرگونه حادثه که ناشی از گاز طبیعی باشد، باید موضوع را به شرکت گاز و نزدیکترین شعب بیمه ایران اطلاع دهند.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد